پذيريش دانشجو در مقطع كارشناسي ارشد در رشته ژئومكانيك نفت براي اولين بار در ايران

 

 

 دانشگاه صنعتي خواجه نصيرالدين طوسي به عنوان قديمي ترين دانشگاه صنعتي كشور با قدمت بيش از 90 سال، براي اولين بار در ايران در سال 1398 در مقطع كارشناسي ارشد "گرايش ژئومكانيك نفت" دانشجو مي پذيرد.

 
ژئومكانيك، علمي است كه به شناسايي، مدل سازي و كنترل تغيير شكل سنگ مي‌پردازد. درك و مديريت ريسك همراه با اين تغيير شكل‌ها منجر به كاهش ريسك زير شاخه‌هاي مختلف كابردي نظير پايداري چاه، توليد ماسه و شكافت هيدروليكي مي‌شود. ژئومكانيك مجموعه‌اي از كاربردهاي مكانيك سنگ، خاك و شكست را در برمي‌گيرد كه ريشه بسياري از مشكلات فازهاي حفاري، توليد و توسعه ميادين هيدروكربوري مي‌باشند. در واقع، ژئومكانيك رشته‌اي است كه بسياري از علوم مختلف را براي كشف و توليد هيدروكربور به هم متصل مي‌كند. 
صنعت نفت ايران هر ساله بخش قابل توجهي از درآمدهاي دولت ايران را به خود اختصاص مي‌دهد و منبع اصلي درآمد كشور از صادرات محصولات نفتي و گازي است. ايران در جايگاه چهارم و دوم ذخاير نفتي و گاز طبيعي در جهان قرار دارد كه اين كشور را به لحاظ ذخاير نفتي، در زمره كشورهاي ثروتمند جهان قرار مي دهد. دانش ژئومكانيك نفت حلقه گمشده بخش بالادست صنعت نفت ايران است و سالهاست در بخشهاي مختلف صنعت نفت جهان استفاده ميشود، در نتيجه نياز و توجه به اين رشته نوين در كشور پيش از پيش احساس مي گردد.
 امروزه در بسياري از عمليات حفاري، تكميلي و بهره‌برداري، عدم آگاهي از وضعيت ژئومكانيكي محيط، ريسك بزرگي تلقي مي ­شود. توسعه يك مدل ژئومكانيكي پايدار از ميدان مورد مطالعه، ريسك موجود را تا حد زيادي كاهش مي دهد و مزاياي با ارزش ديگري را در طي عمر بهينه ميدان به وجود مي‌آورد. ژئومكانيك، علمي ميان‎رشته اي بين عمران، معدن، زمين‎شناسي، ژئوفيزيك، مهندسي مخزن و مكانيك است كه در همه مراحل زنجيره ارزش نفت، شامل اكتشاف، ارزيابي، توسعه و توليد و حتي ذخيره‎سازي گاز در زيرزمين مي تواند به صنعت نفت كمك كند و اين اثربخشي از طريق شناساندن رفتار سنگ مخزن حاصل مي‎شود.
 
همچنين در جدول زير دروس مصوب وزارت علوم در مقطع كارشناسي ارشد براي رشته ژئومكانيك نفت ارائه شده است.
 

 

تعداد بازدید:
3197
تاریخ:
1398/05/07
كليه حقوق اين وب سايت متعلق به دانشگاه خواجه نصير الدين طوسي ميباشد.